Чорна п’ятниця в Україні: аналітика попиту, регіонів та брендів (2020–2025)
Хоча результати опитування Rakuten Viber1 свідчать про те, що 64% українців досі не довіряють знижкам на Чорну п'ятницю, попит на цю шопінг-подію в нашій країні поступово збільшується. Наприклад, під час торішніх акцій покупки частинами зробили на 15% більше людей, ніж у 2024. Водночас середній чек у порівнянні з «не знижковими» періодами тогоріч виріс на 40%2.
Наша команда вирішила дізнатися, який рівень інтересу до Чорної п'ятниці українці мають у 2025 році. Ми проаналізували понад 800 ключових запитів, частотність топових брендів і товарних категорій та визначили, в яких регіонах спостерігається найбільша зацікавленість до події. Дані для дослідження експерти зібрали за допомогою Google Keyword Planner, Google Trends і Serpstat.com.
Дата Чорної п'ятниці: основний кластер запитів
Ми з'ясували, що українці першочергово шукають не товари й послуги зі знижками, а інформацію про дату проведення акцій у поточному році. Це показує важливий тренд: у свідомості аудиторії ЧП — це фіксований календарний орієнтир, який потрібно «зловити», а вже потім — досліджувати доступні офери.
У 2025 році люди питали у Google «коли чорна п’ятниця» у 9,17 раза частіше, ніж тогоріч (49 500 проти 5 400 запитів). Водночас загальний інтерес до запиту «чорна п’ятниця» за останні 12 місяців зріс на 22,2% — з 135 000 до 165 000 пошукових звернень. Цікаво, що українці починають шукати інформацію про Black Friday ще на початку осені. У вересні 2025 року кількість тематичних запитів склала 9 900, що на 50% більше, ніж у 2024 (6 600).
Попит на інформаційні запити
| Запит | Листопад 2024 | Листопад 2025 | Δ (%) |
|---|---|---|---|
| «чорна п’ятниця» | 135 000 | 165 000 | +22,2% |
| «коли чорна п’ятниця» | 5 400 | 49 500 | +817% |
Чому українці фокусуються на даті ЧП?
Зосередженість на пошуку дати проведення розпродажів пов'язана з двома ключовими причинами:
- Відсутність фіксованої дати Black Friday. У всьому світі акції стартують після Дня подяки у США (четвертого четверга листопада). Отже, точний день проведення розпродажів змінюється кожного року.
- Різні маркетингові підходи українських ритейлерів. Деякі магазини запускають акції до Чорної п'ятниці за кілька тижнів до дати. Інші пропонують знижки тільки один або кілька днів. Така розбіжність створює інформаційну плутанину та змушує покупців уважно стежити за датами.
Також українці намагаються підготуватися до періоду розпродажів заздалегідь через необхідність чіткого розподілу коштів. Згідно з результатами опитувань, 49% людей завчасно планують лише регулярні та значні витрати, а 27% — всі розходи3.
Чому подія називається «Чорна п’ятниця»?
Назва дня грандіозних акцій прийшла з Америки. Є кілька версій походження терміну Black Friday:
- Бухгалтерська. У 60-х роках минулого століття бухгалтери позначали прибутки чорним чорнилом, а збитки — червоним. Після масових розпродажів магазини «виходили в чорне», тобто отримували суттєві доходи.
- Поліцейська. У 50–70-х роках після Дня подяки вулиці Філадельфії нагадували справжній хаос, адже тисячі людей приїжджали за покупками та на футбольні матчі. Поліціянти були вимушені масово стежити за порядком, щоб не допустити заворушень. Через перевантажені дороги представники держави називали цей день «чорним».
Після того як Чорна п’ятниця стала популярною шопінг-подією у США, традиція та сам термін поступово поширилися в Європу.
Отже, інформаційні запити щодо Чорної п'ятниці в Україні формують найбільший кластер — понад 7000 запитів на місяць. Українці дивляться на Black Friday як на момент, який потрібно «спіймати», а не як на набір акцій.
Англомовний vs україномовний попит: хто що шукає
Під час дослідження з'ясувалося, що українці шукають інформацію про розпродажі не тільки рідною, а й англійською мовою. Наприклад, топовий запит «коли чорна п'ятниця» жителі нашої країни вводили в Google 5400 разів, а англомовний black friday — 3600, тобто всього на 33% рідше. Можна дійти висновку, що кожен третій українець, зацікавлений у події, віддає перевагу пошуку англійською мовою.
Чому українці шукають Black Friday англійською: ТОП-4 причини
Ми проаналізували головні причини попиту англомовних запитів:
- Орієнтація на іноземні інтернет-магазини. Результати дослідження «Маркетинг в Україні» (CBR, 2025)4 показують, що 47% українців у 2024 році загалом частіше купували товари на міжнародних сайтах. Це на 17% більше, ніж у 2023. Європейські та американські ритейлери під час Black Friday пропонують вищі знижки, ніж локальні мережі. Найчастіше в період розпродажів українці роблять замовлення на Amazon, eBay, AliExpress, ASOS, iHerb.
- Більша кількість корисного контенту англійською. Знання міжнародної мови дозволяє покупцям отримати максимум інформації про новинки електроніки, вивчити актуальні топи знижок, почитати відгуки інших людей тощо. За даними КМІС, 51% українців володіють англійською на мінімальному рівні, якого цілком достатньо для онлайн-шопінгу5.
- Пошук товарів преміум-категорій. Люди частіше купують iPhone, Apple Watch, люксові парфуми та техніку через глобальні розпродажі, а не в місцевих магазинах. До того ж в Україні вибір такої продукції може бути суттєво обмеженим, і є ризик придбати неоригінальний товар. Наприклад, лише 21% iPhone надходить до України офіційними каналами6.
- Звичка користуватися англійськими назвами брендів. Багатьом українцям простіше шукати назви оригінальною мовою, наприклад, Apple, Samsung, Puma. Дослідження Gradus показує, що 50% жителів нашої країни віддають перевагу відомим брендам, а не ноу-неймам7.
Порівняльна таблиця
| Тип запиту | Частотність | Основний запит | Що це показує |
|---|---|---|---|
| Україномовний про дату | 5400 | «коли чорна п'ятниця» | Українці завчасно готуються до розпродажів |
| Англомовний загальний | 3600 | «black friday» | Люди шукають не лише локальні, а й міжнародні знижки |
| Англомовні "sale/deals" | 170–400 | «black friday sale» | Ще один доказ популярності глобальних пропозицій |
| Українські товарні запити | ~650 | «телефон чорна п'ятниця» | Українці зацікавлені у знижках від локальних ритейлерів |
| Англомовні товарні | 90–170 | «black friday deals» | Люди проявляють інтерес до міжнародних магазинів і товарів зі знижками |
Динаміка попиту: 2024 vs 2025
| Запит | Листопад 2024 | Листопад 2025 | Δ (%) |
|---|---|---|---|
| «чорна п’ятниця» | 135 000 | 165 000 | +22,2% |
| «black friday» | 40 500 | 33 100 | –18,3% |
| «знижки чорна п’ятниця» | 2 400 | 720 | –70% |
Таким чином, англомовні запити формують майже половину всього попиту на Black Friday. Українці намагаються брати від розпродажів максимум, тому не обмежуються покупками на локальних ресурсах. До того ж іноземні ритейлери часто пропонують більший асортимент товарів і суттєвіші знижки.
Ритейл-битва: які магазини асоціюються з Чорною п'ятницею
Наші експерти проаналізували всі брендовані запити й визначили загальний попит на кожного з топових ритейлерів.
Попит на основні мережі
| Магазин | Загальний попит | Основний запит |
|---|---|---|
| Comfy | ~1 420 | «комфи чорна п'ятниця» — 590 |
| Foxtrot | ~480 | «фокстрот чорна п'ятниця» — 390 |
| Eva | ~400 | «єва чорна п'ятниця» — 210 |
| Rozetka | ~300 | «розетка знижки чорна п'ятниця» — 110 |
| Allo | ~160 | «алло чорна п'ятниця» — 90 |
| Intertop | ~160 | «інтертоп чорна п'ятниця» — 70 |
| Eldorado | ~140 | «ельдорадо чорна п'ятниця» — 30 |
| Епіцентр + Нова Лінія | ~80 | «епіцентр знижки чорна п'ятниця» — 50 |
Таким чином, переважна більшість українців цікавляться акціями Comfy. Популярність цієї мережі магазинів утричі перевищує попит на Foxtrot і майже в 4,7 раза — на Rozetka. Водночас інтерес до пропозицій Eva та Foxtrot тримається на приблизно однаковому рівні. Allo, Intertop та Eldorado теж показують значний, але не масовий трафік.
Техніка домінує: що планують купувати українці
Ми згрупували всі запити за напрямами та визначили частоту появи кожного кластера.
| Категорія | Загальний попит | ТОП-запит |
|---|---|---|
| Смартфони / телефони | ~650 | «купити телефон чорна п'ятниця» — 40 |
| Ноутбуки | ~150 | «ноутбуки чорна п'ятниця» — 50 |
| iPhone / Apple | ~150 | «айфон чорна п'ятниця» — 40 |
| Телевізори | ~100 | «телевізор чорна п'ятниця» — 50 |
| Побутова техніка | ~160 | «холодильник чорна п'ятниця» — 30 |
| Навушники та аксесуари | ~80 | «навушники чорна п'ятниця» — 10 |
| Іграшки та дитячі товари | ~50 | «іграшки чорна п'ятниця» — 10 |
| Одяг і взуття | ~40 | «зимове взуття чорна п'ятниця» — 10 |
Отже, техніка формує 70% загального товарного попиту. Найчастіше українці цікавляться смартфонами, телевізорами та ноутбуками. Холодильники — на другому місці за популярністю. Хоча запити на знижки на одяг та дитячі іграшки менш популярні, вони також залишаються актуальними. Ближче до грудня українці починають завзятіше шукати акції на зимове взуття та аксесуари.
Географія попиту: де Чорну п'ятницю чекають найбільше
Ми проаналізували дані з Google Trends і дійшли висновку, що люди з Заходу України найактивніше шукають інформацію про Black Friday. Поглянемо, як ця тенденція змінювалася за останні роки, та де святом найбільше цікавляться у 2025.
Попит за 5 років
За період 2020–2025 перше місце за інтересом до розпродажів посідає Львівщина, друге — Івано-Франківщина, третє — Тернопільщина. Також жителі Волині та Закарпаття демонструють значний рівень зацікавленості у розпродажах.
Дізнаємося, в яких областях запит «чорна п'ятниця» має найвищий попит за останні п’ять років:
| Регіон | Індекс |
|---|---|
| Львівська область | 100 |
| Івано-Франківська область | 89 |
| Тернопільська область | 83 |
| Волинська область | 81 |
| Закарпатська область | 79 |
| Рівненська область | 79 |
| Хмельницька область | 77 |
| Чернівецька область | 76 |
| Черкаська область | 65 |
| Київська область | 64 |
| Вінницька область | 63 |
| Житомирська область | 61 |
| місто Київ | 54 |
| Полтавська область | 48 |
| Кіровоградська область | 46 |
| Чернігівська область | 41 |
| Сумська область | 36 |
| Миколаївська область | 24 |
| Дніпропетровська область | 21 |
| Одеська область | 16 |
| Херсонська область | 15 |
| Харківська область | 15 |
| Запорізька область | 15 |
| Донецька область | 7 |
| Луганська область | 3 |
Мешканці столиці та області загалом демонструють середній інтерес до акцій у листопаді. А ось на Півдні та Сході люди шукають інформацію про Чорну п'ятницю у 4–5 рази менш активно, ніж на Заході України. Зниження зацікавленості до шопінгу в цих регіонах особливо помітне після початку повномасштабного вторгнення.
Попит 2025 року
Ми також проаналізували популярність запиту «чорна п'ятниця 2025» у різних регіонах:
| Регіон | Індекс |
|---|---|
| Житомирська область | 100 |
| Волинська область | 100 |
| Львівська область | 92 |
| Закарпатська область | 76 |
| Рівненська область | 76 |
| Хмельницька область | 76 |
| Київська область | 76 |
| Вінницька область | 61 |
| Івано-Франківська область | 61 |
| Тернопільська область | 61 |
| місто Київ | 61 |
| Черкаська область | 53 |
| Чернівецька область | 53 |
| Полтавська область | 38 |
| Дніпропетровська область | 23 |
| Запорізька область | 23 |
| Одеська область | 15 |
| Харківська область | 15 |
Таким чином, цього року Чорною п'ятницею найактивніше цікавляться жителі Житомирщини та Волині. Львівщина посідає третє місце в рейтингу. Також відбувається поступове збільшення попиту на розпродажі у Дніпрі, Києві, Запоріжжі. А ось у Харкові та Одесі інтерес до BF залишається стабільно низьким.
Цікаві факти та нестандартні спостереження
- Українці продовжують вводити в Google запит «чому чорна п’ятниця». Це свідчить про те, що поки що не всі мешканці країни розуміють походження свята та його особливості.
- У Львові попит на запит «чорна п'ятниця» у 10 разів вищий, ніж в Одесі.
- Foxtrot — найстабільніший бренд у Black Friday. З року в рік інформацію про цю мережу шукають з приблизно однаковою частотою.
- Під час Чорної п'ятниці 34% молоді з покоління Z віддають перевагу преміальним брендам, а люди з покоління X обирають люкс-сегмент у 15% випадків8.
- Для економії часу протягом Black Friday близько 13% покупців вже використовують штучний інтелект9.
- Попри недовіру до знижок, українці досі звертають на них увагу. У 2024 році зниження вартості на 1% стимулювало додатковий попит на +1,029%10.
- Попит на знижки на певні категорії товарів змінюється у міру наближення свята11. Іграшками та дитячими товарами люди починають цікавитися за тиждень до Black Friday. Основний пік продажів б’юті-товарів, одягу та аксесуарів відстежується безпосередньо в дату події. Електроніку зі знижками люди шукають за кілька тижнів до Чорної п'ятниці. Також попит на техніку зберігається в Кіберпонеділок.
- Українці найчастіше порівнюють та вибирають товари на смартфонах і планшетах. А ось оформлення замовлень зазвичай відбувається вже на ПК.
- Як українці ставляться до Чорної п’ятниці у 2025 році: дослідження — Marketing Media Review
- Чорна п'ятниця 2025: як змінилися споживчі звички українців — Finteco
- 76% of Ukrainians spent more over the past year - survey — UNN
- МАРКЕТОЛОГ: ГРАНІ ПРОФЕСІЇ — Українська Асоціація Маркетингу
- Cоціологічні та маркетингові дослідження — КМІС
- «БІЛІ» IPHONE ВИХОДЯТЬ У ТРЕНД. ДЕРЖАВА ПОСИЛЮЄ КОНТРОЛЬ НАД «СІРИМ» ІМПОРТОМ — Marketer
- Black Friday як початок високого сезону. Дослідження Webpromo про споживчу поведінку українців для ефективних рекламних стратегій МСБ — Webpromo
- Чорна п'ятниця 2025: як змінилися споживчі звички українців — Finteco
- Чорна п’ятниця 2025: знижки вже не працюють для 64% українців — дослідження Inweb — SPEKA
- Як українці ставляться до Чорної п’ятниці у 2025 році: дослідження — Marketing Media Review
- Дослідження CDP eSputnik: Чорна п’ятниця в Україні 2022-2025 — найконверсійніші канали, статистика продажів та поведінка покупців — RAU