Куди зникли глядачі HDRezka?
Куди пішли глядачі піратських сайтів після блокування HDRezka & company
Уже понад рік в Україні заблоковані 16 сайтів, які транслювали піратський контент. Додавши в чорний список такі популярні серед українців онлайн-кінотеатри, як HDRezka, Filmix, Kinokrad, національний медіарегулятор дав легальним платформам шанс розширити свою глядацьку аудиторію й залучити нових підписників. Та чи змогли вони скористатися таким подарунком і витіснити з українського онлайн-простору піратські кінотеатри, які мали мільйони глядачів? Що дивляться любителі безкоштовного кіно після блокування популярних сайтів?
Відповіді на ці та інші питання спробували знайти наші експерти. Для аналізу ситуації були використані статистичні дані таких аналітичних платформ, як Similarweb та Ahrefs. Отримані результати виявилися досить цікавими та дещо несподіваними.
Як блокування піратських ресурсів вплинуло на «Мегого» та «Світ ТВ»?

У 2024 році аналітики стрімінгового ринку зафіксували зростання популярності онлайн-платформ «Мегого» та «Світ ТВ», які легально працюють в Україні та поза її межами. Так, за офіційними даними Нацради з питань телебачення та радіомовлення, станом на кінець серпня 2024 року «Мегого» мав 703 тис. абонентів проти 637,9 тис. у січні, а «Світ ТВ» — 300 тис. проти 190 тис. на початок року. Такі ж цифри наводять й аналітики Ahrefs.
Згідно з даними ресурсу Similarweb, офіційний сайт megogo.net щомісяця відвідує понад 7 млн людей, а sweet.tv — 6,3 млн. Серед тих, хто користується сервісом «Мегого», частка українців перевищує 85%. Контент «Світ ТВ» регулярно переглядають 34% українців. Кількість завантажень офіційних застосунків цих платформ з Google Play та App Store на кінець року досягла позначки в понад 10 млн.
Цікава також статистика щодо вікового розподілу глядачів. Згідно з аналітичними даними Similarweb, найчисельнішою аудиторією стрімінгових сервісів є молоді люди віком від 25 до 34 років. У «Мегого» частка таких глядачів становить 30,21%, у «Світ ТВ» — 28,29%. Активними відвідувачами онлайн-кінотеатрів також є представники вікової категорії 35-44 роки. Серед користувачів Megogo таких понад 22%, а Sweet TV — майже 21%. Відвідують онлайн-кінотеатри й люди старшого віку (65+), проте таких користувачів небагато — 6,81 і 6,98% відповідно. Як зауважують аналітики, глядачі-чоловіки є більш активними. Серед користувачів «Мегого» їх частка становить 54,91%, а «Світ ТВ» — 59,39%.
Ситуація на інших стрімінгових платформах
Найпопулярніший у світі сервіс Netflix, згідно з даними Similarweb, щомісяця має 1,8 млрд відвідувань. Кількість його підписників перевищує 278 млн. Проте частка українців серед них дуже незначна — близько 360 тис. відвідувань, що становить лише 0,2% від загальної кількості. Кількість підписників-українців при цьому не перевищує 200 тис. Не надто популярними серед наших співвітчизників є сервіси Apple TV та Prime Video від Amazon — приблизно 20 000, або 0,2% від загальної кількості, та 24 000 або 0,1% відповідно.
В Україні за час, що минув від блокування піратських ресурсів, нових абонентів отримали Київстар ТБ та Volia TV. У серпні платформа Київстар ТБ мала 350 тис. підписників, а Volia TV — 292 тис. Більш ніж 50 тис. українців для постійного перегляду кіно використовують сервіс Takflix.
Чи зникли піратські сайти з українського онлайн-простору?

Як би це не було прикро, заблоковані ресурси нікуди не зникли. Вони досі популярні серед глядачів-українців, які для перегляду піратського контенту активно використовують так звані сайти-дзеркала. Найчастіше українці відвідують онлайн-кінотеатр HDRezka. Так, серед користувачів сайту rezka.ag, який має 90 млн відвідувань щомісяця, українців майже 60%. З майже 42 млн любителів безкоштовного контенту, які користуються дзеркалом rezka-ua.tv, українцями є 90%.
Значною є частка наших співвітчизників й серед відвідувачів піратських кінотеатрів Filmix і Kinokrad. Так, близько 45 млн українців користуються дзеркалом filmix.fm — це 52,18% від загальної кількості. Серед 43,3 млн глядачів, які відвідують дзеркало kinokrad.ac, українців майже 22 млн.
Найчастіше, відповідно до даних Similarweb, піратські сайти відвідують чоловіки. Їхня частка становить 60%. Найчисленнішою аудиторією (майже 35%) є люди у віці 25-34 роки. Близько 27% глядачів — це люди віком від 35 до 44 років.
Чи готові українці платити за перегляд фільмів?
Після обмеження доступу до піратських онлайн-кінотеатрів кількість підписок на легальні українські та міжнародні відеоресурси зросла й досягла 2 млн. Найбільша активність була зафіксована серед молоді (18-24 роки) та людей у віці від 25 до 44 років. На збільшення кількості підписників вплинуло не лише блокування, а й такі фактори:
- запровадження українського дубляжу й субтитрів;
- лояльні тарифи;
- знижки на підписку.
Так, за нашими даними, упродовж літа користувачі щомісячно активували понад 2 тис., промокодів на знижку в Megogo. У порівнянні з 2023 роком зростання становить 28%. Промокодами для підписки на Sweet TV скористалися 1,4 тис. людей, що на 34% більше, ніж влітку 2023 року.
Але попри позитивну статистику масового переходу на платні ресурси не відбулося. І найближчим часом, за прогнозами експертів, чуда не станеться. Піратський контент залишається популярним серед значної частини глядачів. Деякі вважають, що розважальні передачі та фільми за замовчуванням мають бути у вільному доступі для безкоштовного перегляду. Інші споживають піратський контент через те, що не можуть знайти бажані фільми та серіали на легальних платформах, або ж цей контент «розкиданий» по різних сайтах — відповідно, підписка на всі онлайн-кінотеатри може обійтися надто дорого. Покращенню ситуації та збільшенню кількості свідомих глядачів може посприяти просвітницька робота, а також можливість оформлювати кросплатформену підписку.