Чи досі українці вірять в Новорічну казку?

Дослідження пошукових тенденцій та трендів

Бій курантів, бризки шампанського, бенгальські вогники... Легка атмосфера новорічної магії для багатьох із нас стає своєрідним ритуалом оновлення та перезавантаження. Всі проблеми, життєві виклики та втому ми залишаємо в старому році, неначе відкриваємо чистий зошит із надією на новий початок.

Це відчуття «переходу» надає людям сили й натхнення на весь наступний рік. Ми сміливо ставимо нові цілі, чи то вивчення іноземних мов, чи то заняття спортом, чи то пошук нової перспективної роботи. Святкові чари нібито допомагають нам зрозуміти, чого саме ми бажаємо, про що мріємо, чого хотілося б досягти впродовж наступних 12 місяців.

Проте, чи зберігається ця новорічна й різдвяна віра в дива в умовах постійного стресу під час війни? Ми з командою вирішили з’ясувати це, дослідивши статистику пошукових запитів і соціологічні опитування за 2022–2024 роки.

Дослідження пошукових тенденцій та трендів

Різдвяна підготовка та святкові настрої в Україні та Європі

Традиції планування свят в Україні завжди трохи відрізнялися від європейських. Більшість наших сусідів розпочинали підготовку значно раніше, ніж ми. Втім, одна з причин такої відмінності в тому, що до церковної реформи українці відзначали Різдво не 25 грудня, як зараз, а 7 січня, за старим календарем.

Згідно з даними Google Trends, «святкова лихоманка» в Україні стартує з перших чисел листопаду. Пік пошукових запитів, пов'язаних з Різдвом і Новим роком, у нашій країні припадає на останні три тижні року. Причин такого пізнього планування чимало: хтось чекає на 13-ту зарплату, комусь хочеться долучитися до грандіозних розпродажів, а деякі люди обожнюють відчувати передсвятковий азарт, коли все навколо нагадує про наближення дива.

На відміну від інших європейців, українці не втрачають можливість «стрибнути в останній вагон» і продовжують гуглити святкову інформацію навіть в перших числах нового року.

Жителі багатьох інших країн розпочинають готуватися до зимових свят раніше:

  • У Данії шукають інформацію про Новий рік і Різдво вже в середині вересня і намагаються завершити планування відпочинку й вибір подарунків ще до останніх днів листопада.
  • В Німеччині, Швейцарії та Австрії підготовка до свят триває з кінця жовтня до середини грудня.
  • Італійці та іспанці найактивніше гуглять інформацію про Різдво та Новий рік наприкінці листопада та протягом грудня.

Ми також співставили кількість святкових пошуків з населенням країн і вивели коефіцієнт зацікавленості в різдвяних святах у різних куточках світу. За рівнем інтересу Україна опинилася на останньому місці зі значним відривом від Румунії, яка посіла передостаннє. Причини цілком зрозумілі, проте варто враховувати й можливу похибку. Ми орієнтувалися на офіційні дані, за якими в України проживають 36,7 млн осіб, тоді як за різними оцінками справжня цифра може значно відрізнятися.

Зазначимо, що навіть наприкінці найскладнішого в нашому житті 2022 року 61% українців не відмовилися від святкування (згідно з результатами опитування українських споживачів компанії «Делойт»1). Приблизно така ж кількість респондентів повідомила про наміри відзначати свята наприкінці 2023 року.

Різдвяна підготовка та святкові настрої в Україні та Європі

Популярність Різдва в Україні зростає

На основі нашого аналізу Google Trends з'ясувалося, що в Україні значно виріс пошуковий запит «Різдво». Запит «Рождество» трохи знизився. «Новий рік» трохи виріс, а «Новый год» суттєво просів. Це говорить про те, що люди почали активніше гуглити українською мовою і частіше шукають інформацію про Різдво, а не Новий рік. Втім, ми припускаємо, що значне зростання запиту «Різдво» також пов'язане зі зміною церковного календаря в нашій країні. Ймовірно, багато хто з українців цікавиться, коли саме тепер відзначається релігійне свято.

Ці данні також підтверджує прес-реліз2 Київського міжнародного інституту соціології, в основі якого результати всеукраїнського опитування:

  • близько 70% респондентів назвали Різдво своїм улюбленим святом;
  • популярність Нового року впала в порівнянні з попередніми роками — найважливішою подією його вважають лише 47% опитаних (порівняно з 52% рік тому);
  • у порівнянні з 2023 роком, у 2024 році Різдво Христове обігнало за попитом навіть Великдень.

Таким чином, можна стверджувати, що українці з любов'ю ставляться до обох свят, однак Різдво поступово стає дедалі популярнішим.

Наше дослідження також показало, що Новий рік має особливе значення для жителів Румунії, Фінляндії та Швеції. А ось у Польщі люди однаково завзято шукають інформацію про Новий рік і Різдво, що говорить про баланс традицій. Серед країн, які активніше святкують Різдво, ніж Новий рік, — Франція, Німеччина, Іспанія, Італія, Данія, Австрія.

Популярність Різдва в Україні зростає

Що шукають українці напередодні свят?

Аби зрозуміти, як саме наші земляки люблять святкувати Різдво та Новий рік, ми відсортували запити українців за кількістю (від найпопулярніших до менш затребуваних).

Що подивитися? (Близько 235 430 запитів)

Традиція збиратися в теплому сімейному колі або веселій компанії друзів за переглядом захопливих фільмів залишається незмінною з року в рік. Перелік улюблених кінокартин українців не обмежується фільмом «Сам удома». У топі — «Кучерявка Сью», «Як Ґрінч украв Різдво», «Чарлі і шоколадна фабрика», «Пригоди S Миколая», «Jingle Jangle: Різдвяна подорож».

Колядки та щедрівки (приблизно 138 170 запитів)

Приємною несподіванкою для нас став той факт, що все більше українців приділяють увагу традиціям. Так, значна частина святкових запитів (приблизно 138 170 запитів) пов'язана з пошуком колядок та щедрівок. Це однозначно говорить про підвищення національної свідомості та бажання людей вшановувати культурні звичаї. У Мшанці 13 січня 2024 року навіть було встановлено рекорд України3 з виконання колядки «Там во Бахмуті». Учасники події зібрали 4,7 млн грн на дрони для армії.

Де відпочити (43 790 запитів) та як розважитись (4 490 запитів)

Хоча під час воєнного стану в Україні немає офіційних вихідних на свята, люди знаходять час на відвідування кінотеатрів, ковзанок, перегляд вистав. Багато уваги українці приділяють організації дитячого відпочинку. Для малюків та школярів у розважальних центрах щороку створюють цікаві програми, наприклад, майстер-класи, фентезійні квести, конкурси та навіть вистави на роликах. Якщо є змога взяти відпустку, люди часто віддають перевагу подорожам Україною. ТОП місць відпочинку — Карпати, Львів, Ужгород, Кам'янець-Подільський, Мукачево.

Що приготувати? (11 900 запитів)

Українці віддають перевагу традиційним стравам на Різдво: куті, вареникам, запеченій або фаршированій рибі, пісним голубцям тощо. Щодо новорічних свят, то наші земляки все частіше відмовляються від популярних в СРСР олів'є та шуби на користь сучасніших варіантів. Українці гуглять рецепти легких закусок, зокрема канапе, салатів без майонезу, запеченого м'яса/риби та десертів без випікання.

Що ж до уявлення про ідеальне святкування Різдва та Нового року, згідно минулорічного опитування4, 57% респондентів висловили бажання зібратися з родиною, 38% поділилися, що їм хочеться приділити час другій половинці, 26% відповіли, що не уявляють святкування без кулінарних експериментів, 25% опитаних планували прикрасити ялинку та підготувати до свят оселю. Аналіз цьогорічних запитів цілком підтверджує ці тенденції.

Що шукають українці напередодні свят?

Кількість запитів згідно Google Ads (вказано піковий запит)

Що приготувати / рецепти Різдвяні розваги Подарунки Що подивитися Канікули / вихідні Пісні / колядки Акції / розпродаж
Україна 11 900 4 490 37 430 235 430 43 790 138 170 1 460
Румунія 28 110 960 1 330 000 192 000 3 310 3 600 1 840
Канада 2 098 000 8 150 1 008 008 471 280 16 150 272 910 5 360
Бельгія 168 990 45 030 818 170 3 600 248 600 95 070 10 220
Швейцарія 532 900 850 515 480 141 300 8 780 115 940 2 490
Чехія 688 790 10 270 275 560 434 930 107 490 205 160 28 440
Іспанія 3 111 140 28 920 1 039 000 389 020 40 490 3 450 000 538 440
Данія 3 240 470 743 870 185 870 9 210 212 310 210
Фінляндія 148 860 1 480 570 840 37 910 26 770 326 070 910
Португалія 1 093 000 2 170 739 000 192 190 3 660 36 570 6 170
Польща 633 970 3 360 553 900 948 470 641 870 5 081 000 29 100
Нідерланди 596 010 7 570 2 305 300 19 630 585 400 407 480 3 900
Німеччина 9 863 000 22 300 11 460 000 2 747 477 265 320 2 241 000 12 680
Австрія 1 190 000 1 580 1 184 000 257 920 19 600 255 990 2 620
Швеція 183 870 40 3 575 800 207 750 790 165 370 860
Великобританія 11 644 400 401 070 11 432 000 10 864 000 1 568 432 13 200 000 1 451 000
Франція 30 220 000 203 980 15 053 000 2 518 000 2 375 000 2 876 000 83 560
Італія 14 541 000 130 230 21 304 000 6 278 000 1 000 035 6 123 030 77 720

Подарунковий ажіотаж: як і кого вітають українці

Дані Google Trends показали, що наші земляки найчастіше шукають подарунки для родини, зокрема для дітей. Цікаво, що жінки обирають презенти для своїх половинок в онлайні приблизно в 3,5 раза частіше, ніж чоловіки.

А ось в Канаді зовсім інша картина. Чоловіки шукають в інтернеті подарунки своїм дружинам або подругам частіше, ніж жінки. У Швейцарії люди віддають перевагу презентам, зробленим власними руками. Здивувало, що в Польщі подарунки для колег та клієнтів в інтернеті замовляють навіть частіше, ніж для дітей.

Згідно з дослідженням Postmen5, від традиції дарувати подарунки не відмовляються 80% українців. Цікаво, що 35% респондентів шукають презенти як в онлайн-, так і в офлайн-магазинах. Рік тому в перелік найпопулярніших сюрпризів потрапили подарункові набори (з косметикою, солодощами, напоями тощо), ігрові приставки, теплі светри, настільні ігри, прикраси. Згідно з опитуванням Kantar4, 25% українців купували перед святами іграшки, 22% — косметику, 21% — декор, 20% — одяг.

Нам також було цікаво дізнатися, яку суму українці планують витрачати на подарунки. За даними компанії Deloitte7, подарунковий бюджет для 56% людей рік тому становив 1000–5000 грн. А ось дослідження агентства Postmen5 показало, що 57% українців збиралися витратити на подарунки до Нового року та Різдва до 1000 грн. За даними цього опитування, середній бюджет на купівлю подарунків становив 2185 грн.

Під час досліджень з'ясувалося, що 37% українців готові витрачати більше часу на очікування товарів з-за кордону заради економії9. Також більшість громадян нашої країни активно беруть участь у святкових розпродажах. Можливо, саме бажання заощадити пояснює той факт, що українці продовжують шукати інформацію про Новий рік та Різдво навіть після завершення свят.

Донат — нова українська традиція підтримки та єднання

Дослідження «Делойт»7 ще раз підтвердило, що рівень національної свідомості серед українців стрімко зростає. У 2023 році 68% опитуваних планували витратити частину святкового бюджету на благодійність, зокрема допомогу армії. Для порівняння: наприкінці 2022 року про такі наміри повідомили 61% респондентів. 66% українців віддають перевагу магазинам та продавцям, які підтримують ЗСУ.

Висновки

За нашими спостереженнями, українці активно обирають та купують подарунки протягом останнього місяця перед святами. В цей період кількість відвідувачів, які шукають промокоди на нашому сайті, — найбільша за весь рік. Ми помітили, що українці проявляють максимальний інтерес до знижок на товари для дітей, зокрема іграшки, а також побутову техніку та одяг. Помітно збільшується й попит на промокоди туристичних компаній. Найчастіше українці шукають можливість заощадити на бронюванні житла для святкової відпустки або вікенду.

Нас дуже тішить, що навіть за складних обставин наші люди не втрачають оптимізму та докладають максимум зусиль для створення казкової атмосфери під час свят. Наприкінці 2023 року під час дослідження від Kantar4 53% опитаних стверджували, що, на їхню думку, наступний рік буде кращим за попередній. Кількість песимістично налаштованих респондентів зменшилася в порівнянні з попереднім роком (23% проти 31%). Статистика4 також свідчить про те, що понад 28% наших земляків досі вважають святковий період часом мрій та загадування бажань. Сподіваємося, що така тенденція зберігатиметься і надалі, і всі ми увійдемо у 2025 рік з позитивним настроєм і вірою в майбутнє.


  1. Незважаючи на війну, 61% українців не планують відмовлятися від новорічного шопінгу — Deloitte
  2. Ставлення українців до державних свят і зокрема до 8 березня — Київський міжнародний інститут соціології
  3. У Мшанці встановили новий рекорд України з наймасовішого виконання колядки — Українська Греко-Католицька Церква
  4. Українці про зимові свята цьогоріч — Kantar
  5. Скільки українці готові витратити на подарунки до Нового року 2024 — Київщина 24/7
  6. Більше донатів на ЗСУ, нові традиції та продовження бойкоту продавців, що досі працюють у рф – дослідження «Делойт» про новорічний шопінг українців — Deloitte
  7. За новим календарем. Дві третини українців уже розпочали різдвяно-новорічний шопінг. Що вони купують і скільки витратять – сім фактів — Forbes